Er zijn bedrijven die het zichzelf wel heel makkelijk maken; hun logo is slechts de bedrijfsnaam of afkorting van de bedrijfsnaam. Zo’n logo is in ieder geval wél heel duidelijk, maar een logo (ook wel beeldmerk genoemd) is veel meer dan een visualisatie van je naam.
Een goed ontworpen logo zegt iets over je bedrijf, over wat je doet en waar je voor staat.
Zorg ervoor dat het logo past bij je bedrijf
Het is belangrijk dat het ontwerp en de kleuren van je logo passen bij wat je doet. Ben je een accountant? Kies dan voor kleuren die vertrouwen uitstralen en een ontwerp met strakke vormen. Voor een kinderdagverblijf zijn echter vrolijke vormen en felle kleuren beter geschikt.
Hou het simpel!
Een logo moet snel en makkelijk herkenbaar zijn. Daarom zijn de beste logo’s vaak de simpelste logo’s. Denk aan het appeltje met een hap eruit (Apple), de “swoosh” van Nike, de schelp van Shell of…dat rare vormpje van de Nationale Spoorwegen. Als een logo makkelijk wordt onthouden, wordt jouw bedrijf dat ook.
Heb aandacht voor het lettertype
Je kunt natuurlijk gaan voor Times New Roman of Arial. Maar met zo’n generiek lettertype geef je wel de boodschap af dat je weinig aandacht aan je logo hebt gegeven. Aan de andere kant zijn sommige frivolere lettertypes ook niet gepast. Er is zelfs een lettertype, Comic Sans MS, dat inmiddels door niemand meer serieus genomen wordt. Er is zelfs een heuse (satirische) Comic Sans Dag voor in het leven geroepen. Wil je serieus genomen worden? Kies dan voor een strak en tijdloos lettertype.
Het logo moet overal bruikbaar zijn
Bij het ontwerpen van een logo moet je jezelf ervan bewust zijn dat je dit overal kunt gebruiken.
Dat betekent dat je logo schaalbaar moet zijn. Denk bijvoorbeeld aan een billboard of visitekaartje.
Het enorme verschil in grootte moet voor elk logo toepasbaar zijn.
Ook belangrijk: de kleurvoering.
Zorg ervoor dat het logo er zowel in fullcolour als in zwart-wit geweldig uitziet.
Daarnaast moet het logo matchen met alle soorten achtergrondkleuren.